Amiga

Amigowa muzyka to trackery. Moduły (Modules, mods). To SoundTracker. SoundTracker zapisywał moduły z rozszerzeniem, a właściwie prefiksem mod. Taka drobna niekompatybilność ze WSZYSTKIMI systemami operacyjnymi.

Idea Trackera polega na edycji tracków/ścieżek – wstawianiu nut na określone skwantowane pozycje (przez co moduły często były okropnie rytmiczne). Co lepsi muzycy manipulowali prędkością odtwarzania, dając trochę nieregularności i oddechu utworom. Dostępne też były różnego rodzaju efekty (glissando, tremolo, volume slide, itp).

Amiga ma 4 kanały ośmiobitowych sampli (odstęp od szumów na poziomie magnetofonu bez redukcji szumów, 48 dB) zsynchronizowane z poziomą częstotliwością synchronizacji sygnału PAL (max prawie 30 kHz). Umiejętne wykorzystanie kanałów, głośności, stosowanie zmiksowanych instrumentów, oraz sampli wysokiej jakości (dobrze znormalizowanych, bez tzw. clippingu, czyli przesterowania) pozwalało tworzyć muzykę o jakości zbliżonej do standardów elektronicznych lat 70-tych.

Jednak takich modułów wysokiej jakości jest dość mało – nie każdy muzyk miał sampler wysokiej jakości. Nie było w internecie instrumentów ogólnie  dostępnych. Nie było internetu (w Polsce).

Oto lista gotowych, skończonych modułów:

abc [MOD]

ocena: 7; tytuł powstał przypadkowo, niemniej moduł skończony; dość mroczny.

by the way [MOD]

8; ten powstał na jakieś compo, bodajże w Starachowicach…

dlugie pozegnanie [MOD] [MP3]

10; ten też powstał na jakieś compo, nie przeszedł eliminacji (wtedy królowało techno i łupanina. W innym konkursie (w jakimś piśmie, może Amiga, zajął 3 miejsce.

do you have to be [MOD]

8; przeróbka znanego utworu M. Oldfielda

hi copy-party [MOD] [MP3]

10!; Ten moduł jest super, wygrał compo w warszawie w ’92?

night guard [MOD]

9; (1993) moduł pewnie na jakieś compo; dość ciekawy i nastrojowy. 

mikolaj [MOD]

8; Ten moduł zajął 7 miejsce, bo druga część jest do dupy. Był to pierwszy walczyk.

mouth song [MOD] [MP3]

8; ten moduł powstał jako eksperyment – wszystkie dźwięki wydobyłem z siebie ja (nawet bas, ale jemu dodałem harmonicznych)

pszczolka [MOD] [MP3]

10; ten moduł wygrał crazy compo w Starachowicach.

show [MOD]

7; stary moduł powstał na potrzeby jakiegoś slideshowa.

spadaj [MOD] [MP3]

10!; (1995) Kultowy moduł, wszyscy co go znają, cytują. Husak a’la McFerrin (nie przeszedł eliminacji)

xyzyx [MOD]

7; tytuł przypadkowy, moduł średni, ale ciekawy.

cosmoj [MOD]

7; troche młócka, ale fajna, nie dokończona, niestety …

Oto lista modułów do gier:

gamemain [MOD]

ocena: 8; muzyka do jakiejś gry, czołówka, lekko hard rock

game [MOD]

8; muzyka do jakiejś gry, podczas grania, bardzo mroczna.

energy1 [MOD]

10; muzyka do gry ,,Energy”; podoba mi się ten nastrój

energy2 [MOD]

10; troszkę większy rozmach, jakby niepewność

energy3 [MOD]

10; konkretniejsze, a’la skacząca pchla

energy4 [MOD]

10; wietrzne, z morałem

energy5 [MOD]

10; mój ulubiony mrok

energy6 [MOD]

10; sielanka i wszystko piękne i słoneczne

energy7 [MOD]

10; opowieść, podróż, może z tego kiedyś zrobie płytę …

bankrut [MOD]

9; muzyka do gry ,,Bankrut”

bankrutend [MOD]

7; game over ;)

bankrutgame [MOD]

9; podczas gry

bankrutgame2 [MOD]

8; podczas gry 2

bankrutgame6 [MOD]

8; taki ragtimek

bankrutgame7 [MOD]

8; podczas gry 3

bankruthappyend [MOD]

10; końcówka happy end!

starballczolowka [MOD]

10; muzyka do gry StarBall (nie wydanej)

ballgame1 [MOD]

10; podczas gry, fajny rockandroll

ballczolowka [MOD]

wariacja na temat (pierwsza wersja)

ballczolowka2 [MOD]

wariacja na temat (druga wersja)

A to są różne wprawki, nie nadające się do upubliczniania:

blusik [MOD]

co można zrobić z gitarowych sampli?

technoqb2 [MOD]

a to moja próba techno. nie wytrzymałem i zmieniłem główny ton.