Amiga
Translate original post with Google Translate
Amigowa muzyka to trackery. Moduły (Modules, mods). To SoundTracker. SoundTracker zapisywał moduły z rozszerzeniem, a właściwie prefiksem mod. Taka drobna niekompatybilność ze WSZYSTKIMI systemami operacyjnymi.
Idea Trackera polega na edycji tracków/ścieżek – wstawianiu nut na określone skwantowane pozycje (przez co moduły często były okropnie rytmiczne). Co lepsi muzycy manipulowali prędkością odtwarzania, dając trochę nieregularności i oddechu utworom. Dostępne też były różnego rodzaju efekty (glissando, tremolo, volume slide, itp).
Amiga ma 4 kanały ośmiobitowych sampli (odstęp od szumów na poziomie magnetofonu bez redukcji szumów, 48 dB) zsynchronizowane z poziomą częstotliwością synchronizacji sygnału PAL (max prawie 30 kHz). Umiejętne wykorzystanie kanałów, głośności, stosowanie zmiksowanych instrumentów, oraz sampli wysokiej jakości (dobrze znormalizowanych, bez tzw. clippingu, czyli przesterowania) pozwalało tworzyć muzykę o jakości zbliżonej do standardów elektronicznych lat 70-tych.
Jednak takich modułów wysokiej jakości jest dość mało – nie każdy muzyk miał sampler wysokiej jakości. Nie było w internecie instrumentów ogólnie dostępnych. Nie było internetu (w Polsce).
Oto lista gotowych, skończonych modułów:
- abc [MOD]
- ocena: 7; tytuł powstał przypadkowo, niemniej moduł skończony; dość mroczny.
- by the way [MOD]
- 8; ten powstał na jakieś compo, bodajże w Starachowicach…
- dlugie pozegnanie [MOD] [MP3]
- 10; ten też powstał na jakieś compo, nie przeszedł eliminacji (wtedy królowało techno i łupanina. W innym konkursie (w jakimś piśmie, może Amiga, zajął 3 miejsce.
- do you have to be [MOD]
- 8; przeróbka znanego utworu M. Oldfielda
- hi copy-party [MOD] [MP3]
- 10!; Ten moduł jest super, wygrał compo w warszawie w ’92?
- night guard [MOD]
- 9; (1993) moduł pewnie na jakieś compo; dość ciekawy i nastrojowy.
- mikolaj [MOD]
- 8; Ten moduł zajął 7 miejsce, bo druga część jest do dupy. Był to pierwszy walczyk.
- mouth song [MOD] [MP3]
- 8; ten moduł powstał jako eksperyment – wszystkie dźwięki wydobyłem z siebie ja (nawet bas, ale jemu dodałem harmonicznych)
- pszczolka [MOD] [MP3]
- 10; ten moduł wygrał crazy compo w Starachowicach.
- show [MOD]
- 7; stary moduł powstał na potrzeby jakiegoś slideshowa.
- spadaj [MOD] [MP3]
- 10!; (1995) Kultowy moduł, wszyscy co go znają, cytują. Husak a’la McFerrin (nie przeszedł eliminacji)
- xyzyx [MOD]
- 7; tytuł przypadkowy, moduł średni, ale ciekawy.
- cosmoj [MOD]
- 7; troche młócka, ale fajna, nie dokończona, niestety …
Oto lista modułów do gier:
- gamemain [MOD]
- ocena: 8; muzyka do jakiejś gry, czołówka, lekko hard rock
- game [MOD]
- 8; muzyka do jakiejś gry, podczas grania, bardzo mroczna.
- energy1 [MOD]
- 10; muzyka do gry ,,Energy”; podoba mi się ten nastrój
- energy2 [MOD]
- 10; troszkę większy rozmach, jakby niepewność
- energy3 [MOD]
- 10; konkretniejsze, a’la skacząca pchla
- energy4 [MOD]
- 10; wietrzne, z morałem
- energy5 [MOD]
- 10; mój ulubiony mrok
- energy6 [MOD]
- 10; sielanka i wszystko piękne i słoneczne
- energy7 [MOD]
- 10; opowieść, podróż, może z tego kiedyś zrobie płytę …
- bankrut [MOD]
- 9; muzyka do gry ,,Bankrut”
- bankrutend [MOD]
- 7; game over ;)
- bankrutgame [MOD]
- 9; podczas gry
- bankrutgame2 [MOD]
- 8; podczas gry 2
- bankrutgame6 [MOD]
- 8; taki ragtimek
- bankrutgame7 [MOD]
- 8; podczas gry 3
- bankruthappyend [MOD]
- 10; końcówka happy end!
- starballczolowka [MOD]
- 10; muzyka do gry StarBall (nie wydanej)
- ballgame1 [MOD]
- 10; podczas gry, fajny rockandroll
- ballczolowka [MOD]
- wariacja na temat (pierwsza wersja)
- ballczolowka2 [MOD]
- wariacja na temat (druga wersja)
A to są różne wprawki, nie nadające się do upubliczniania: